Siitä kuinka poistuin mukavuusalueeltani ja päätin herättää nukkuvan supersankarini. Blogi haaveiden toteuttamisesta, tavoitteiden asettamisesta, itseen uskomisesta, urheilusta, hyvinvoinnista ja kaikesta mitä rakastan.

keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Kolmen kuukauden treenaamisen tulos (+ Compressport arvonta!)

(yhteistyössä MotionStore.fi)



Kolme kuukautta hikistä CrossFit-taivalta on nyt ohitse. Odotin innolla tätä rajapyykkiä, sillä peruskurssilla ollessani kuulin valmentajan toteavan eräälle toiselle kurssilaiselle, että kolmen kuukauden treenamisen jälkeen varmasti huomaat eron, kunhan käyt säännöllisesti kolme kertaa viikossa. 

WOD x 3



Minä olen noudattanut tätä kaavaa niin hyvin kuin on ollut mahdollista. Kolmen Crossfit-tunnin lisäksi olen käynyt lenkillä 1-2 kertaa viikossa. Viimeinen kuukausi on tosin ollut aika haastava, sillä syyspöpöt ja pikkujouluriennot ovat hankaloittaneet boxille ehtimistä. Onneksi monet jutut ovat käyneet jo niin tutuiksi, että päivän treenistä pystyy vääntämään edes jonkinlaisen kotitreenin, joka sekin on parempi kuin ei mitään. 


Adrenaliinia


Korkean intensiteetin treenaamiseen jää niin nopeasti koukkuun, etten enää yhtään ihmettele miten CrossFitin harrastajat ovat niin intohimoisia lajin suhteen. Kun huomaa miten hyvin silloin voi kun kroppa on saanut liikuntaa, on helppo tunnistaa itsessään myös sen puutteen tuomat oireet. Kotoa löytyy paljon suuremmalla todennäköisyydellä sekä pieni että iso känkkäränkkä, jos liikuntaa ei ole ollut viikon aikana riittävästi. 

Kroppa

Konkreettisesti suurimman eron itsessäni huomaan jaloissani. Reiteni (sekä pakarat!) ovat kiinteytyneet huomattavasti ja pohjelihakset ovat kasvaneet niin että housuista kiristää. On ihan uskomatonta miten helppoa nykyään on mennä kyykkyyn ja rymistellä selkä vääränä ympäri taloa taaperon autoleikeissä!

Heikoimmat lenkit löytyvät edelleen sieltä, missä niitä lihaksia ei aloittaessa ollut lähestulkoon ollenkaan. Pidoissa keskivartaloni vapisee vieläkin kuin haavanlehti, eikä käsilläseisonta tule kuuloonkaan, mutta nyt kun treenikuukausia on jo muutama alla, alkaisi varmasti olla aika uskaltaa vaihtaa isompaa vaihdetta päälle, eikä enää hölläillä kevennetyillä harjoituksilla. Jos yöunet ovat jääneet pikkuisen heräillessä liian vähäiselle, huomaa väsymyksen vaikutuksen aivan selkeästi illan treenissä. 




Painonnosto


Yhdestä asiasta olen oikeastaan todella yllättynyt. Aloittaessani minua hieman kauhistutti CrossFitiin liittyvä painonnostelu. Suuret painot ja tangot eivät ole koskaan viehättäneet minua, joten en olisi ikinä kuvitellut saavani siitä sellaisia kiksejä, että innoissani seuraan puhelimen kautta muidenkin treenaajien suorituksia. Ihan älytöntä! Painonnosto vaatii myös niin paljon tekniikkaa, että on kivaa haastaa itseään ja yrittää joka kerralla suorittaa nostot puhtaammin. 

Lukemat vaa'alla

Jos luvuista puhutaan, niin hyvältä näyttää myös sillä saralla. Painoa en edes yritä pudottaa, vaan pelkästään vaihtaa tilalle vähän lihasmassaa. Sitä on kertynyt kilon verran, mutta painoni on silti pudonnut parilla kilolla. Rasvaprosenttini on pudonnut 29,5 prosentista 26,5 prosenttiin. Samalla tietenkin nesteprosentti on päässyt nousemaan ja metabolinen ikäni on laskenut kuudella vuodella, ollen nyt Tanita-vaa'an mukaan 25 vuotta.

Ruokavalio

Näihin lukuihin, sekä erityisesti sisäelinten ympärillä olevan rasvan määrään vaikuttaa tietenkin myös ruokavalio. Kun treenaa, ei myöskään tee niin helposti mieli syödä epäterveellisesti. Jos käyttää niinkin paljon vähäisestä vapaa-ajastaan urheiluun, ei sen tuomaa tulosta halua heittää roskikseen mässäilyllä. Silti omassa ruokavaliossani on vielä paljon korjattavaa, mutta tällä saralla olen kokenut itselleni sopivaksi tavaksi edetä hiljalleen parempaan suuntaan, ettei yhtäkkinen suuri muutos ruokavalion suhteen tuottaisi ahdistusta, minä kun muutenkin olen niin laiska kokki. Ruokaremontti tulee kuitenkin olemaan pinnalla seuraavien kuukausien aikana. 



Treenikamppeet

Jumppaaminen on myös tuonut mukanaan muutamia välttämättömiä hankintoja. Minähän olen viettänyt koko vuoden hyvin tiukkaa linjaa ostoksien suhteen, mutta silti olen onnistunut ainoina kenkinä hankkimaan itselleni kahdet lenkkarit. Ilman juoksukenkiä ja Crossfit-kenkiä homma olisi nimittäin aika vaikeaa. Samalla myös treenivaatteet ovat saaneet vähän päivitystä, sekä yhden lisän, jota en ollut edes osannut kaivata.

Kuten aiemmin mainitsin, ovat pohkeeni tunteneet ehkä kovimmin treenamisen tuoman fyysisen muutoksen. Minulla on aina ollut ongelma pohkeiden väsymisen kanssa, mutten ollut tähän asti osannut edes ajatella, että riittävän nesteytyksen ja venyttelyn ohella asiaan voisi auttaa myös kompressiosukat!

Sain MotionStorelta testiin Compressport säärystimet, jotka tukevat lihasta ja edistävät laskimoveren virtausta. Lihaskalvoihin kohdistuva kuormitus vähenee, lihaksiston hapettaminen paranee ja samalla suorituskyky kasvaa sekä palautuminen nopeutuu. Tämän seurauksena pohkeiden turvotus ja jäykkyys vähenee. 


Testailtuani säärystimiä treenatessa, tajusin kaipaavani niitä myös töissä silloin kun olen istunut tuntitolkulla koneen ääressä. Sen lisäksi että kompressiosukat sopivat lähestulkoon kaikkeen urheiluun, sopii ne myös sellaiselle joka viettää päivänsä tuoliin liimautuneena, tai vaikka lentokoneessa. Olo on paljon mukavampi kun pohkeet eivät tunnu painavilta ja turvonneilta! Toki on myös tärkeää muistaa juoda tarpeeksi nestettä, venytellä sekä levätä...

Jos joku muukin innostui kyseisistä säärystimistä, nyt olisi hyvä mahdollisuus kotiuttaa sellaiset veloituksetta. Käy Motionstoren sivulla valitsemassa itsellesi sopiva väri ja koko (kokotaulukko löytyy Motionstoren sivupalkista) ja heitä tiedot tänne alle kommenttiboksiin! Arvon yhden parin säärystimiä ensi keskiviikkona, 2.12.

Lisäksi Friolandian lukijat saavat MotionStoren tuotteista 10% alennuksen koodilla sport10. Itselläni olisi säärystimistä intoutuneena seuraavana hankintalistalla nämä 2XU kompressiotrikoot!


EDIT: KIITOS KAIKILLE ARVONTAAN OSALLISTUNEILLE! GENERAATTORI ARPOI VOITTAJAKSI TUUAN! 

¨
3 meses haciendo CrossFit, sintiendome bien, pero con mucho trabajo por hacer! Tengo más movilidad, más fuerza y piernas más duras, pero todavía sigo siendo débil y flojita :D... pero poco a poco! También poco a poco he empezado a comer mejor y a sentirme más sana y con más energía. A veces es un poco difícil encontrar tiempo para ir al box, pero ya por lo menos sé como inventarme una pequeña rutina en la casa, usando a Oliver como peso!


Seuraa Blogia:    Bloglovin'   Facebook    Blogipolku   Blogit.fi
SHARE:

21 kommenttia

  1. Haluaa crosfittiiin (nimimerkillä melkein sohvaperuna)!!!. Ja nuo säärystimet olisivat kivat myös :) Väri: violetti, koko ei vielä tiedossa, jos voitan niin etsin jostain mittanauhan.... :)

    VastaaPoista
  2. Hauska artikkeli, kompressiovaatteet kiinnostaa itseänikin. Väri musta, pohkeen ympäryksen voin mitata jos "voitto" osuu kohdalle :)

    VastaaPoista
  3. Lime ja koosta ei vielä tietoa :) -Tuua

    VastaaPoista
  4. Musta ehdottomasti ja T2 :) -Pipsa Järvinen

    VastaaPoista
  5. Mä oon nyt puolen vuoden ajan pyöräilly töihin joka päivä, vaikkei musta crosfittaajaks varmaan olis. Jo siitä on saanu niin paljon lisävirtaa elämään, eli uskon että sullakin riittää energiaa... :) Yhet kompressiosäärystimet mulla on, mutta ne ei ole läheskään yhtä päheät kuin noi! Violetit T3 :)

    VastaaPoista
  6. Nyt saman verran crossfittia takana ja kyllä siihen vaan jää koukkuun ;) Pinkit säärystimet ois kivat :) koosta ei vielä tietoa. -Sanna

    VastaaPoista
  7. Kuulostaa tosi hyvältä!
    Musta ja T3 olis mulle passeli. :)

    VastaaPoista
  8. Katsotaan osuuko arvonta. Koko olisi T3 ja musta. Jarmo H, CFKN :)

    VastaaPoista
  9. Katsotaan jos kerrankin voitto osuisi minulle... Musta ja T3

    VastaaPoista
  10. Uudet onkin hankintalistalla! T2 mustat :)

    VastaaPoista
  11. T2 pinkit, tulen jouluksi Suomeen ja veisin mielelläni itselleni ne tuliaisiksi!

    VastaaPoista
  12. Onpas nätit säärystimet:) Juuri nuo mitkä ovat päälläsi.

    VastaaPoista
  13. Mäkin osallistun! Omistan yhden parin tuollaisia säärystimiä, mutta onnistuin hukkaamaan toisen niistä :-( turkoosi voisi olla kiva väri ja koko muistaakseni T2 (tarkistan tämän vielä). :-)

    VastaaPoista
  14. Violetti ja T3! olis mahtava päästä näitä testailemaan! :)

    VastaaPoista
  15. Oranssit ja luultavastikin T2 :)
    s.kansakoski(at)luukku.com

    VastaaPoista
  16. Muutos alusta on huikea Eve, jatka samaan malliin!!! Mustat T2. Terkuin, Rebe CFKN

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee! Joo, jatkan aivan varmasti!!! Harmi että flunssailu on pitänyt vähän taka-alla viime viikkoina, mutta täältä tullaan taas! :)

      Poista
  17. Pakko kommentoida nyt, kun mun on saatava tuollaiset säärystimet! Mulla on ollut viime aikoina erityisen paljon ongelmia pohkeiden ja jalkojen väsymisen kanssa, töissä ja vapaa-ajalla. En ole edes ajatellut että asiaan voisi olla mitään apua. Mustat ja T2 olisi oikea koko.

    Haluan sanoa myös kommenttina muutamaan viimeiseen postaukseen arjen raskaudesta, että ne on koskettaneet. Samanlaisia fiiliksiä on ollut täälläkin, vaikka tällä hetkellä teenkin unelmatöitä, eikä mulla ole edes lapsia! Vapaa-ajan harrastuksetkin oon karsinut ihan minimiin, ja silti on jatkuva kiire aina vaan seuraavaan hommaan. Ja levätäkin pitäisi aina kun ehtii. Onneksi on viikonloput! Eikä auta muu kuin pyrkiä kohti sitä idyllistä elämää, toivottavasti sen ehtii saavuttaa ennen eläkettä. :) Tsemppiä arkeen!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kivaa että oot päässyt kivaan työpaikkaan Anu!! Mahtavaa!! Kyllä se balanssi varmasti vähitellen löytyy ja kohta lähdetään taas valoa kohti, sitten sitä lisävirtaa löytyy myös aivan varmasti :).
      Suosittelen ehdottomasti käyttämään tollasia kompressiosukkia/säärystimiä! Ja toki myös venyttelemään (ja juomaan vettä!) vaikkei mitään varsinaista jumppaa olisi harrastanutkaan, pelkkä verstaalla kuhkiminen kun riittää treenistä ;).

      Poista

© Supersankarigeeni

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig